Lättläst information om registrering i RättspsyK
Vi samlar fakta om många patienter. Då kan vi göra vården bättre.
Det finns ett register som heter RättspsyK.
Det betyder Nationellt rättspsykiatriskt kvalitetsregister.
Där samlar vi uppgifter om patienter
som vårdas enligt lagen om rättspsykiatrisk vård.
Uppgifterna handlar om hur patienterna mår.
Vi samlar också uppgifter om behandlingar.
Vi vill veta hur bra patienterna blev av behandlingarna.
Många vårdenheter i Sverige samlar in uppgifter till RättspsyK.
Vi kan jämföra vården på olika enheter.
Vi kan också jämföra olika behandlingar och se vilka som är bäst.
Det gör vi för att alla patienter ska få de bästa behandlingarna.
Vi vill samla uppgifter om dig
Det är bra om det finns fakta om många patienter i registret.
Då kan vi vara mer säkra på att det vi kommer fram till är rätt.
Vi vill gärna samla uppgifter om din vård i registret.
Det förändrar inte den vård du får.
Men uppgifterna bidrar till att vården kan bli bättre i framtiden.
Det har många patienter stor nytta av.
Det är frivilligt att vara med i registret.
Om du inte vill vara med ska du säga till personalen på din vårdenhet.
Vi måste följa lagarna
När vi samlar in uppgifter till registret måste vi följa lagarna.
Lagarna heter dataskyddsförordningen och patientdatalagen.
Vi får samla uppgifter till registret
för att det är bra för sjukvården och samhället.
Detta har vi uppgifterna till
- Vi tar reda på vad vi behöver göra bättre i vården.
- Vi samlar in statistik. Till exempel kan vi se hur många patienter som blev bättre av en behandling.
- Vi forskar.
Uppgifterna om dig är hemliga
Det finns lagar som säger att uppgifterna i registret är hemliga.
Bara personer som har tillstånd får se dem.
De som ger dig vård får se dem, till exempel sjuksköterskor och läkare.
Vissa personer som arbetar med registret kan också få se dem.
När man gör statistik lägger man ihop uppgifter om många patienter.
Det går inte att se vilka människor statistiken handlar om.
När uppgifter i registret inte längre behövs tar vi bort dem.
Vi förvarar uppgifterna säkert
Vi skyddar uppgifterna.
Bara den personal som jobbar med registret får se uppgifterna.
Vi använder flera tekniska sätt att skydda uppgifterna.
Dina rättigheter
- Du har rätt att slippa att uppgifter om dig finns i registret.
- Om du vill att vi tar bort någon uppgift om dig, så gör vi det.
- Du har rätt att få veta vad som står om dig i registret.
- Om något som står om dig är fel kan du få det rättat.
- Om någon uppgift om dig fattas kan vi lägga till den.
- Du har rätt att få veta vilka sjuksköterskor och läkare som har kunnat läsa uppgifter om dig.
- Om de som har hand om uppgifterna bryter mot lagarna kan du klaga på det. Då ska felen rättas till.
- I vissa fall kan du få skadestånd, alltså pengar som ersättning.
Så får du veta mer
Här kan du läsa mer om registreringen i RättspsyK.
Vill du prata med någon om RättspsyK?
Du kan skriva brev eller ringa eller maila.
Skicka brev till:
Helena Andreasson, Registerhållare RättspsyK
Rättspsykiatrimottagning öppenvård
Topplocksgatan 6
212 41 Malmö
Ring till: 072-463 63 04
Maila till: helena.i.andreasson@skane.se
De som ansvarar för att vi följer lagen
är Regionstyrelsen i Västra Götalandsregionen.
Där finns en person som kallas dataskyddsombud.
Dataskyddsombudet ser till att vi följer lagen.
Vill du kontakta dataskyddsombudet?
Maila till: koncernkontoret.dso@vgregion.se
För dig som vårdas
